نقاشی و تأثیر آن بر خلاقیت ذهنی کودکان

نقاشی و تأثیر آن بر خلاقیت ذهنی کودکان

خلاقیت ذهنی چیست؟
خلاقیت ذهنی یکی از ویژگی‌های با ارزش در کودکان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نسخه از خودشان را نمایان و مهارت‌های مهمی بروز دهند.
انجام فعالیت‌های هنری موجب تقویت خلاقیت ذهنی کودکان می‌شود و در این میان نقاشی، یکی از فعالیت‌های هنری مهم است که به طور مستقیم بر پرورش خلاقیت اثر می‌گذارد.
در این مطلب به بررسی تأثیر نقاشی بر خلاقیت ذهنی کودکان می‌پردازیم و راهکارهایی را برای تقویت خلاقیت ذهنی کودکان پیشنهاد می‌کنیم. همراه قلب مامان باشید.

نقاشی با چه ابزاری خلاقیت را تقویت می‌کند؟
تجزیه و تحلیل
در حین نقاشی، فعالیت ذهنی کودکان به صورت فراگیر و چند بعدی افزایش پیدا می‌کند. این فعالیت ذهنی در ابتدا با تحلیل و درک شکل‌ها، خطوط و رنگ‌ها او را مشغول می‌کند. سپس کودک با مشاهده و تجربه این المان‌ها، اطلاعات بصری را درک و تحلیل می‌کند.
تخیل و تصویرسازی
نقاشی، به کودکان امکان می‌دهد تا تصاویر و ایده‌های خلاقانه خود را در ذهنشان تصویرسازی کنند و آن‌ها را به صورت گرافیکی بر روی کاغذ یا صفحه نقاشی بیان کنند. این فرآیند تصویرسازی و تخیل، خلاقیت ذهنی کودکان را تقویت و آن‌ها را به دنیای خلاقانه و نوآورانه خود می‌برد.
تفکر خلاقانه
کودکان با استفاده از خلاقیت خود، راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل و چالش‌ها پیدا و ایده‌های خلاقانه شان را در قالب نقاشی آزادنه بیان می‌کنند.
ایجاد ارتباط با مسائل و مفاهیم
کودکان استفاده از خطوط، رنگ‌ها، شکل‌ها و الگوها، ارتباط‌های جدید و نوآورانه ارتباطی بین ایده‌ها و مفاهیم در ذهنشان می‌سازند.
توانایی حل مسئله
نقاشی یکی از راه‌هایی است که کودک با کشیدن چند خط که به تنهایی معنایی ندارد و با تکمیل کردن آن معنا پیدا می‌کنند، متوجه می‌شود که با ادامه دادن و تلاش کردن و ماندن بر روی یک مساله می‌توان آن را حل کرد.

نقاشی و تأثیر آن بر خلاقیت ذهنی کودکان

تاثیرات نقاشی کردن کودکان در مهد
همانطور که گفتیم، اگر بخواهیم به تاثیرات نقاشی کردن بر ذهن و خلاقیت آن‌ها بیشتر اشاره کنیم، در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به این موارد اشاره کرد.
• توانایی حل مسائل
• افزایش اعتماد به نفس و خودباوری کودکان
• بیشتر شدن هوش هیجانی کودکان
• تنظیم رفتار و کنترل عصبی کودکان
• تسکین و آرامش ذهنی
• کاهش و کنترل خشم
• تشخیص و بیان احساسات کودک از طریق نقاشی
• مدیریت استرس و ایجاد هماهنگی احساسی
• تقویت توانایی انتقال ایده‌ها و نگرش‌های خود به دیگران
• بیشتر شدن توانایی‌های ارتباطی کودکان از جمله بیان غیرکلامی و ایجاد ارتباط با دیگران

چه نقاشی هایی خلاقیت ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد؟
اگر می‌خواهید در مهدکودک یا خانه روش‌های مختلف نقاشی کشیدن به کودکتان را بیاموزید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:
نقاشی‌های آزاد
مفهوم نقاشی آزاد این است که به کودکان اجازه دهید تا بدون هیچ محدودیتی نقاشی کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق رنگ‌ها، خطوط، شکل‌ها و الگوها، ایده‌ها و تصاویر جدید ذهنی شان را بیان کنند.
نقاشی با اشیا
در این نوع نقاشی به کودکان اجازه می‌دهید از اشیای مختلف، مانند برگ‌ها، پوست‌های میوه، مهره‌ها یا دکمه‌ها و سایر اشیای خلاقانه نقاشی کنند، این کار ذهن کودکان را به ایده‌های جدید تشویق می‌کند.
نقاشی‌های دیجیتال
کودک با استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای نقاشی دیجیتال و قلم های دیجیتال، می‌تواند خلاقیت‌های جدیدی که علم و فناوری به آن‌ها ارائه می دهد را استفاده کند و تصویر ذهنیشان از نقاشی فراتر رفته و تقویت شود. حتی می‌تواند با استفاده از ابزارهای دیجیتال، طرح‌ها، رنگ‌ها و ایده‌های خلاقانه جدید از خود ترسیم کند.
نقاشی‌های پرتره
به کودکان اجازه دهید تا نقاشی پرتره از خودشان، اعضای خانواده یا دوستان خود بکشند. در این فعالیت کودک با تفکر در چهره مختلف افراد تفکر خلاقانه را می‌آموزد.
نقاشی انگشتی
کودکان با استفاده از رنگ و انگشتانشان نمادها و اشکال مختلف را در ذهنشان می‌سازند و با دستان کوچکشان اجرا می‌کنند.

به معلمین و مربیان مهدکودک و والدین که اندیشه و خلاقیت کودکشان برایشان مهم است، توصیه می‌شود که این فعالیت هنری را به‌عنوان یک بخش از برنامه روزانه کودکان در نظر بگیرند تا به طور مستمر و پیوسته خلاقیت ذهنیشان پرورش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *