چرا حضور اولیا در جلسات مهدکودک ضروری است؟

چرا حضور اولیا در جلسات مهدکودک ضروری است؟

یکی از مشکلات متداول در جلسات اولیا و مربیان، عدم حضور والدین است که می‌تواند ناشی از فشار کاری یا بی‌اعتمادی به اهمیت جلسات باشد.

جلسات اولیا و مربیان به‌عنوان یک فضای گفتگو و تبادل نظر بین دو طرف، به والدین امکان می‌دهد تا نگرش‌، نیاز و انتظارات خود را با مربیان به اشتراک بگذارند و در عین حال، مربیان نیز می‌توانند به والدین راهنمایی‌های لازم در خصوص تربیت کودکان بدهند.
هدف اصلی این جلسات، برقراری ارتباط و همکاری مؤثر بین دو گروه است تا بهترین حمایت و پشتیبانی را برای رشد و توسعه کودکان در محیط مهدکودک فراهم کنند. با مجله قلب مامان همراه باشید تا بدانید چرا حضور اولیا در این جلسات اهمیت دارد؟

جلسات مهدهای کودک با والدین چه کارکردهایی دارد؟

شناخت چالش‌های روزمره

در این جلسات، والدین با چالش‌های روزمره کودکان در محیط مهدکودک آشنا شده و نحوه رفع آن‌ها را یاد خواهند گرفت. به‌عنوان مثال، تغذیه، خواب، تعامل با بازی‌ها و وسایل الکتریکی و…

شناسایی نقاط قوت و ضعف

در این جلسات، نقاط قوت و ضعف کودکان در محیط مهدکودک شناسایی می‌شوند. این اطلاعات به والدین کمک می‌کند تا بتوانند در خانه بهترین حمایت را برای کودکان خود فراهم کنند.

تبادل اطلاعات

در جلسه اولیا و مربیان، والدین و مربیان اطلاعات راجع به رفتار، توسعه و پیشرفت کودکان با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این تبادل اطلاعات باعث می‌شود تا همه طرف‌ها در جهت یک هدف مشترک، یعنی رشد و توسعه سالم کودکان، همکاری کنند.

بحث درباره استراتژی‌های آموزش

در جلسات اولیا و مربیان، استراتژی‌های آموزش به کودکان نقد و بحث می‌شوند. همچنین، نحوه پاسخگوئی به نیازهای شخصی هر کودک نقد و بحث می‌شود.

برنامه‌ریزی مشترک

ممکن است در این جلسات برنامه ریزی‌های گروهی انجام شود که برای کودکان بسیار مفید است.

جلسات اولیا و مربیان در مهدکودک همچنین به منظور افزایش همکاری بین دو طرف برگزار می‌شود. همکاری صحیح والدین با مؤسسه آموزشی، باعث بهتر شدن فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در کودکان خواهد شد.

چرا بعضی والدین در جلسات مهدکودک شرکت نمی‌کنند؟

دلایلی که باعث می‌شود بعضی والدین در جلسات اولیا مربیان مهدکودک شرکت نکنند، متنوع است:

مشغله‌های روزمره

بعضی والدین به دلیل مشغله‌های کاری، تعهدات خانوادگی یا سایر مسئولیت‌ها مثل داشتن فرزند دیگر و … نمی‌توانند در جلسات اولیا حاضر شوند. آن‌ها ممکن است در حال کار کردن باشند یا مسیر مهدکودک به خانه یا محل کارشان دور باشد و برای رفت و آمد در ترافیک گیر کنند یا به دلیل سایر موارد غیرقابل اجتناب نتوانند در جلسات شرکت کنند.

عدم اطلاع رسانی

بعضی والدین ممکن است به دلیل عدم دریافت اطلاعات کافی درباره جلسات اولیا یا عدم اطلاع از تاریخ و زمان برگزاری، در جلسات حاضر نشوند. این ممکن است به دلیل عدم ارتباط موثر بین مهد کودک و والدین یا نقص در فرآیند اطلاع‌رسانی باشد.

عدم علاقه یا نگرانی

بعضی والدین ممکن است به دلیل عدم علاقه به مشارکت در جلسات اولیا یا برخی نگرانی‌ها درباره محتوا یا فرآیند این جلسات، شرکت نکنند. آن‌ها ممکن است فکر کنند که جلسات اولیا برایشان مفید نیست و وقت هدر دادن است و اهمیت این جلسات را دست کم می‌گیرند.

نداشتن آگاهی از اهمیت

بعضی والدین ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی کافی درباره اهمیت شرکت در جلسات اولیا، این جلسات را از دست بدهند. آن‌ها ممکن است فکر کنند که جلسات اولیا فقط برای اطلاع‌ رسانی کلی به والدین هستند و درک نکنند که این جلسات فرصتی است برای برقراری ارتباط و همکاری بین والدین و مربیان مهدکودک است.

زبان و فرهنگ

بعضی والدین ممکن است به دلیل مشکلات زبانی یا فرهنگی، در شرکت در جلسات اولیا مربیان مهدکودک حاضر نشوند. آن‌ها ممکن است به دلیل نداشتن آشنایی کافی با زبان محلی یا فرهنگ مهدکودک، از شرکت در جلسات خودداری کنند. مهم است به والدین اطلاعات کافی درباره اهمیت و فواید شرکت در جلسات اولیا  گوشزد شود و شرایط شرکت در این جلسات توسط مدیر و مسئولین مهدکودک آسان شود.

بی‌مسئولیتی بعضی والدین

بعضی خانواده‌ها به دلیل مسائل خانوادگی و یا کشمکش‌ها و یا حتی بی‌مسئولیتی ممکن است شرکت در این جلسات را از دست بدهند و یا به عمد شرکت نکنند.

بی‌مسئولیتی مسئولین مهد

بعضی مهدکودک‌ها به اهمیت این جلسات واقف نیستند و برای برگزاری این جلسات و اطلاع رسانی به والدین کوتاهی می‌کنند. پس حتما قبل از ثبت نام به این مهم توجه کنید که مهدکودک مورد نظرتان چقدر برای کودک شما ارزش قائل است و چگونه اطلاع رسانی می‌کند!

عوارض شرکت نکردن در جلسات اولیا و مربیان

عوارض شرکت نکردن در این جلسات زیاد است و مشکلاتی را برای کودک به وجود می‌آورد که بهتر است واضح این موارد بیان شود.

عدم حضور والدین در جلسات اولیا می‌تواند برای کودکان مشکلات و تهدیدهایی ایجاد کند، از جمله این مشکلات احساس نا امنی در کودک است.

طبق نظر روانشناسان کودکی که والدینش در جلسات اولیا شرکت کرده است، احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایرین دارد وزمانی که والدین حاضر نباشند، کودک ممکن است احساس ناامنی کنند.

از سوی دیگر حضور والدین در جلسات اولیا فرصتی است برای برقراری ارتباط و تعامل بین والدین و مربیان
مهد کودک. این تعامل می‌تواند به بهبود روابط و همکاری بین دو طرف کمک کند. با عدم حضور والدین، این تعامل کاهش پیدا می‌کند.

مشکل مهم بعدی کاهش درک والدین از محیط مهدکودک است که با شرکت در جلسات اولیا، والدین بهتر می‌توانند با محیط و فعالیت‌های مهدکودک آشنا شوند و درک بهتری از روند آموزش و پرورش کودکان خود داشته باشند.

کلام آخر

با انتخاب درست مهدکودکی که مسئولیت پذیر است و به این جلسات اهمیت می‌دهد، علاوه بر ایجاد آرامش در کودکانتان به نقاط قوت آن‌ها پی ببرید و از فرصت‌ها برای پیشرفت دلبندتان استفاده کنید.

مهدکودک فقط یک اتاق دکور شده زیبا نیست. مدیریت مهدکودک و برنامه ریزی آن هم بسیار مهم و کلیدی است، پس قبل از ثبت نام پلن‌ها و برنامه‌های مهدکودک مورد نظرتان را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *